4. Hoe kan bemiddeling helpen
Verkeersslachtoffers kunnen op zoek zijn naar antwoorden op feitelijke vragen rondom het incident, of waarom-vragen hebben (Waarom ik? Waarom is het zo gegaan? Wie doet zoiets?).
Een gesprek kan het slachtoffer helpen, ondanks de vele gevolgen van de gebeurtenis, weer grip op zijn/haar leven te krijgen. Ook als er sprake is van angstgevoelens of boosheid kan bemiddeling helpen. De andere partij hoeft bij bemiddeling niet altijd rechtstreeks ontmoet te worden.
Voor hen die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van het ongeval kan de bemiddeling helpen om te gaan met de gevolgen en eventuele schuldgevoelens. Zij kunnen bijvoorbeeld hun medeleven tonen en vertellen wat zij van het ongeval weten. Het helpt beiden bij de verwerking om de ander te hebben ontmoet, ook voor als zij elkaar later (toevallig) weer tegenkomen.
Deelnemers aan bemiddeling kunnen op verschillende manieren met elkaar in contact komen:
- Een gezamenlijk gesprek. De bemiddelaar bereidt dit gesprek met beiden voor en begeleidt het gesprek.
- Een briefwisseling. De bemiddelaar ondersteunt de deelnemers daarbij.
- Een pendelbemiddeling. De bemiddelaar brengt vragen en reacties tussen beide partijen over en weer. De deelnemers ontmoeten elkaar niet.
Voor hulp, ga naar Perspectief Herstelbemiddeling.