2. Hoe moet ik contact leggen?
Soms willen mensen contact opnemen met de ander, maar weten ze niet goed hoe en wanneer dat te doen. Dat is niet vreemd, want zeker na een zwaarder ongeval kan een ontmoeting best beladen of complex zijn.
De schade na een verkeersongeval kan erg verschillen. Soms zijn de betrokkenen goed geschrokken maar valt verdere schade mee, in andere gevallen is er zelfs een dodelijke afloop. De gevoelens en vragen waarmee betrokkenen zitten lopen uiteen, en ook de intensiteit van de gevoelens verschillen. Verkeersslachtoffers kunnen vragen hebben zoals: Hoe heeft het kunnen gebeuren? Denkt de ander nog vaak terug aan het ongeval? Hoe heeft hij of zij het verwerkt? Heeft de ander spijt, en weet hij of zij eigenlijk wel hoe het leven van het slachtoffer eruit ziet? Aan de andere kant willen betrokkenen vaak graag uitleggen hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren, ze willen hun excuses aanbieden en de impact van het gebeurde op hun eigen leven vertellen.
Contact kan beginnen met een klein gebaar. Als partijen een schadeformulier hebben ingevuld, kunt u daar contactgegevens van de andere betrokkenen vinden. Zo kunt u zelf contact opnemen door te bellen of langs te gaan, of misschien eerst een brief te sturen. Als u dat lastig vindt kunt u er ook hulp bij vragen, in uw omgeving of professioneel via een bemiddelaar. Als u eraan toe bent om contact te zoeken, is het goed om dat zo snel mogelijk te doen. Uit interviews met betrokkenen blijkt dat hoe langer u wacht, hoe hoger de drempel wordt en hoe meer u (en misschien de ander) denkt dat het mosterd na de maaltijd is. Overigens is het nooit te laat en een oprechte handreiking naar de ander zal doorgaans zeker worden gewaardeerd.
Hoe zit het met aansprakelijkheid?
Soms willen mensen wel contact opnemen met de andere betrokkene, maar zitten ze met de vraag wat ze dan kunnen zeggen. Als mijn verzekeraar nog geen standpunt heeft ingenomen over de aansprakelijkheid, maar ik wel mijn excuses aanbied, krijg ik dan problemen? Wat mag ik wel of niet zeggen?
Over het algemeen hoeft u zich geen zorgen te maken. Aansprakelijkheid is een juridische vraag die door juristen moet worden beantwoord. Ook als u zelf het gevoel heeft dat u een bepaalde schuld draagt voor het ongeval, of dat (ook) de andere partij een deel van de schuld heeft, dan nog kan de situatie juridisch anders liggen. Wat u als verzekerde zegt over het ongeval (ook als u excuus aanbiedt) verandert niets aan de feiten van het ongeval en ook niets aan die juridische kwestie. In de polisvoorwaarden van uw aansprakelijkheidsverzekering staat dat beoordeling van de aansprakelijkheid is voorbehouden aan de verzekeraar. In andere woorden: de juridische professionals van de verzekeraar hebben het laatste woord over aansprakelijkheid, u zelf gaat daar helemaal niet over. Voor u betekent dit dat u, ook als over aansprakelijkheid nog niet is beslist, gewoon in contact kunt treden met de andere partij.