Ik weet het nog niet
Het meemaken van een verkeersongeluk kan een ingrijpende gebeurtenis zijn voor alle betrokkenen. Misschien heeft u schade aan uw auto of fiets, bent u gewond geraakt of was het emotioneel veel impact op u gehad. Misschien gelden een of meer van die dingen ook voor de andere betrokkene(n). Nu twijfelt u of u contact moet opnemen met de ander, of weet u niet zeker of u daarbij hulp wil.
Het is heel normaal om een hoge drempel te voelen in het leggen van contact met de ander, door bijvoorbeeld gevoelens van schaamte of onzekerheid. Door die drempel kan het aanlokkelijk zijn om geen contact op te nemen met de ander. Uit de praktijk blijkt dat contact met de ander vrijwel altijd wordt gewaardeerd.
Uit onderzoek blijkt dat betrokkenen bij een verkeersongeval verschillende behoeften hebben. Hieronder valt natuurlijk de wens om schade vergoed te krijgen, maar mensen hebben daarnaast ook vaak andere, meer emotionele behoeften. Mensen willen na het ongeval graag hun verhaal kwijt, erkenning krijgen voor wat er is gebeurd, ze willen er bijvoorbeeld voor zorgen dat wat hen is overkomen niet nog een keer kan gebeuren, en vaak hebben mensen behoefte aan contact met de ander zodat ze hun verhaal ook horen. Contact met de ander, hoe klein ook, kan enorm belangrijk zijn. Uit onderzoek blijkt zelfs dat de afwezigheid van contact door het merendeel van de benadeelden wordt afgekeurd. Zij noemen bijvoorbeeld dat een telefoontje of samen een kopje koffiedrinken al genoeg was geweest om meer vrede te hebben met het ongeval.
Wil je contact opnemen maar weet je niet goed hoe je dat moet aanpakken? Een bemiddelaar van Perspectief Herstelbemiddeling kan je hierbij helpen.